Sitarjeva hiša - na izvirih tradicije - kako izbrati reprezentativen spominek 3. del
Topliški piškot: Sitarjeva hiša – na izvirih tradicije
Kako izbrati reprezentativen spominek?
Zapis je del aktivnosti projekta "Sitarjeva hiša - na izvirih tradicije".
Projekt Sitarjeva hiša - na izvirih tradicije, se počasi izteka in z mislimi se snovalci vračajo med cilje, ki so jih zastavili v začetku projekta.
Glavni cilj projekta je bil razvoj novega turističnega produkta, ki bo kar v največji meri prestavil obstoječo ponudbo, lokalne ponudnike in pridelovalce, njihova znanja in hkrati omogočil prostor za inovativnost, razvoj, novosti. Končni produkt, novi turistični spominek Dolenjskih Toplic, je rezultat povezovanja in sodelovanja med prijavitelji projekta, strokovnjaki in zunanjimi sodelavci na projektu ter lokalnimi ponudniki, pridelovalci, člani društev in drugimi.
V doseganju skupnega cilja, razvoju novega turističnega spominka, ki bo turistom in domačinom predstavil Dolenjske Toplice, pa so snovalci in strokovnjaki kot del projekta Sitarjeva hiša – na izvirih tradicije predvideli izdelavo okusnega piškotka.
Kako izbrati reprezentativen spominek?
Njihova naloga v izboru reprezentativnega spominka vsekakor ni bila lahka. Zbrani strokovnjaki in poznavalci kraja so morali iz splošne, že obstoječe ponudbe, izbrati zgolj eno od vsebin ter jo zasnovati v produkt, ki bo nov in reprezentativen.
V izboru reprezentativnega elementa strokovnjaki vedno upoštevajo številne značilnosti, ki vplivajo na končni produkt. Eden od tistih, ki mu posvečajo največ pozornosti so ljudje, prebivalci posameznega območja, ki ga bo spominek reprezentiral. Dobro izbrani spominek je namreč tisti, ki ljudi predstavlja, ter tisti, ki ga ljudje skozi čas vzamejo za svojega in se z njim identificirajo. V fazi razvoja spominka so zato snovalci spominka večkrat izvedli poizkusne peke, spraševali ljudi za mnenja o okusu, recept popravljali in izboljševali do te mere, da so dosegli odličnost potrjeno s strani domačinov.
Drugi, nič manj pomemben element, je lokalnost. Dober končni produkt je skupek znanj in sestavin, ki je v celoti izdelan lokalno. V primeru okusnega spominka je torej ključna uporaba lokalnih, doma pridelanih sestavin, ki preko dela lokalnega prebivalstva utrjuje in nadgrajuje znanja, ponuja možnosti za razvoj in možnosti za zaposlitev tako lokalnih pridelovalcev, predelovalcev, ustvarjalcev kot ponudnikov.
Ena od značilnosti dobrega reprezentativnega elementa je tudi historičnost oz. zgodovinskost. Pri pripravi vsebinsko bogatega in zanimivega produkta, si pomagamo z značilnostmi kraja, iščemo kontinuiteto, novemu produktu dodajamo zgodovinsko utemeljene elemente, ki imajo v kraju zgodovinsko vrednost.
To in ostale elemente uspešno gradimo tako, da že v razvoju, pa tudi nadalje v produkciji in prodaji, razmišljamo o vsebini in odgovarjamo na vprašanja: čemu je izdelek namenjen? Zakaj smo se ustvarjalci odločili za takšen izdelek? Kaj predstavlja ljudem in zakaj ga bodo dobro sprejeli? Kaj predstavljajo izbrani elementi (npr. strešna lina), kje se pojavljajo (po Topliških hišah)? Iz katerih lokalnih sestavin je izdelek sestavljen? Kakšen bo izgled končnega produkta?
Slednja vprašanja nas odlično popeljejo na novo značilnost produkta vsebinskost. Ko odgovorimo na zastavljena vprašanja namreč brez večjih težav ugotovimo vsebinskost našega reprezentativnega elementa. Vsebinsko bogat izdelek predstavlja skupek izborov: stvari, ki predstavljajo izbrano območje, njegove ljudi. Z vsebinskostjo je povezana tudi vizija produkta, ki mora jasno odražati komu, čemu in zakaj je izdelek namenjen. Vnaprej dobro zastavljena vizija produkta predstavlja za končni izdelek trden temelj, ki gradi vsebinsko bogat reprezentativni izdelek, ki ga ljudje sprejmejo za svojega, saj povzema del njihove zgodovine, jo nadgradi in s tem ponudi lokalen razvoj. Tu se razvije še zadnja, krona produkta, to je njegova čustvena vrednost ali bolje rečeno pripadnost, reprezentativnost, zadovoljstvo uporabnikov – in ponudnikov.
Raziskava v okviru priprave novega produkta oz. izbora reprezentativnega spominka je torej kompleksen, ciljno usmerjen, a hkrati ustvarjalen delovni proces, ki zahteva jasno vizijo in predanost raziskovalca. Razvojna ekipa, pod vodstvom prijavitelja, se je priprave novega produkta lotila z izjemno resnostjo in predstavila nov produkt – okusni piškot, kar za Dolenjske Toplice kot turistično, umetniško, kulturno, strokovno in ustvarjalno neprecenljivo bogat kraj, predstavlja velik napredek na katerega smo lahko ponosni!